Källor och källkritik : hur det var att vara ung förr / Anna Götlind.
Materialtyp: TextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Stockholm : Natur & Kultur, 2018Utgåva: Första upplaganBeskrivning: 96 sidor illustrationer 24 cmInnehållstyp:- text
- unmediated
- volume
- 9789127451599
- 902 23/swe
- K:dd
- Oabkba
- Kc.49
- Kc.5
Exemplartyp | Aktuellt bibliotek | Avdelning | Hyllsignatur | Ex.nummer | Status | Förfallodatum | Streckkod | Exemplarreservationer | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Printed book | IES Halmstad | Non-fiction | 902 Göt (Liknande titlar(Öppnas nedan)) | 1 | Tillgänglig | 097891274515991 |
Liknande IES Halmstad titlar, Avdelning: Non-fiction Stäng hyllsökare (Dölj hyllsökare)
839 Gus Skatten i berget och andra folksägner ; | 900 Cow Förr i tiden / | 900 Vau Then and Now / | 902 Göt Källor och källkritik : hur det var att vara ung förr / | 904 Fre 21 sanna deckargåtor / | 904 Per National Geographic kids. Everything battles / | 909 Blo Sanna historier om riddare / |
Med Källor & källkritik får eleverna fördjupa och bredda sina kunskaper om olika historiska källor och källkritik, men också om människor i det förflutna. De får öva på att granska, tolka och värdera källor och lära sig att en historisk källa kan berätta om flera olika saker, beroende på vilken fråga vi ställer.
Boken är indelad i följande fyra delar:
Den första delen handlar om vad det innebär att ställa frågor till det förflutna, vad historiska källor är och vad ett källkritiskt arbetssätt innebär.
Del två: 18601920 innehåller kapitlen Sockenbarn, Emigration, Första arbetet och Biografbesök. Eleverna får läsa om fattigräkenskaper, Amerikabrev och andra källor som berättar om hur det var förr.
Del tre: 19211945 innehåller kapitlen Tuberkulos, Läroverken, Skollov, Krig och På flykt. Eleverna får till exempel läsa om källmaterial som sjukjournaler, riksdagstryck, fotografier och intervjuer.
Del fyra: 1946 till i dag innehåller kapitlen Tonåringen föds, Sexualupplysning, Damfotboll och Popmusik och ungdomsproblem. Föremål och radio- och teveprogram är exempel på källor som tas upp.
Arbetsprocess
1. Eleverna introduceras först för några allmänna resonemang om källor och källkritik.
2. Därefter får de ta del av källmaterialet i text och bild.
3. Eleverna får sedan öva på att tolka och värdera källor samt koppla dessa till den historiska kontexten.
-- Bokus
Li